Hälsostrategens tips till dig som vill sälja in friskvårdstjänster

Publicerad

Ann-Sofie Forsmark är hälsostrateg, hälsocoach och ekonom och driver eget företag inom strategiska hälsofrågor på organisations- och ledarskapsnivå. Dessutom arbetar hon med podden, Health for Wealth, som belyser hälsofrågor på arbetsplatser ur olika perspektiv.

Vad ser du som den största utmaningen för företag som vill skapa en friskare arbetsplats?

– Det viktigaste är att förstå att hälsa är en fråga som måste integreras och genomsyra verksamheten. Det kan inte vara ett kortsiktigt projekt eller ett sidospår. I den prestationstrend som råder inom till exempel träning och fitness är det viktigt att våga arbeta fram en definition rund vad hälsa är på respektive arbetsplats och utgå från det. Ta hjälp av forskningen: Vi vet att dagsljus, 30 minuters fysisk aktivitet, bra mat och tillräckligt med sömn är grundläggande för att kunna fungera på topp – och det behövs även när det är hårt tryck på jobbet.

Du har köpt in hälsorelaterade tjänster under många år och vet vad som fungerar – och inte fungerar. Vad är ditt främsta råd till våra medlemmar som vill ha stora företag som kunder?

–  Försök förstå organisationens behov och utmaningar. Hur jobbar de? Var jobbar de? När jobbar de? Att till exempel erbjuda lunchmassage eller lunchträning i en organisation där många är ute och konsultar utanför kontoret kan skicka fel signaler. Möt dem där de är.

– Se det du kan bidra med i ett större sammanhang. Säljer du till exempel massage eller yoga, var tydlig med att du erbjuder en hälsofrämjande aktivitet, inte en komplett hälsolösning. Föreläser du om stress så kan du sätta i gång tankar och diskussioner och ge verktyg men för att det ska få långsiktig effekt handlar det om var organisationen gör när du lämnat dem. Ställ frågan, visa din kunskap – då kan det bli mer jobb.

 

Texten är skriven av Ulrika Hoffer och publicerades först i Kroppsterapeuten Nr 4 2016.

Foto: Katarina Jansson

Lyssna på Health for Wealth