Försäljning och marknadsföring

Ett sätt att öka din lönsamhet per arbetad timme är att erbjuda försäljning av produkter/utrustning/material till din kund.

Du kan till exempel ha försäljning av stödstrumpor, liniment, gummiband, foam rollers, kosttillskott med mera. Det är att ge god service till dina kunder då de inte behöver ta sig någon annanstans för att införskaffa det du rekommenderat. Vilket också gör det lättare för din kund att följa dina råd och chanserna att kunden ska uppnå det resultat ni satt upp ökar. Vilket kommer till en nöjdare kund. Och, en nöjd kund är den bästa marknadsföring du som utövare kan ha!

Kolla gärna in Kroppsterapeuternas affärsnätverk för tips och inspiration på vad du kan erbjuda.

Hur kan man få en jämn ström av kunder?

Sätt upp för dig själv hur många behandlingar du vill ge på en vecka. Håll dig till den planen och boka in kunder veckan därpå när du är fullbokad.  På så vis får du ett jämnt flöde av kunder. Det är också en styrka att kunna säga att man är fullbokad. Det ger en signal om du är duktig och kunnig. Föreslå alltid kunden en ny tid innan de går hem.

Hur kan man få en återkommande kund?

Föreslå en ny tid för dem innan de går. Det är alltid enklare att få kunden att boka in en ny tid direkt när den är på plats och verkligen känner den nytta din behandling gör. Se det inte som att du försöker sälja på dem något utan det är ju för deras skull de ska komma tillbaks! Det är du som har fackkunskapen så förklara varför du tycker det behövs en eller flera behandlingar till. Även om önskat behandlingsresultat uppnåtts kan kunden fortsätta att gå av andra skäl som t ex bättre välmående och förebyggande. Bilen servas regelbundet, du går till tandläkaren med jämna intervall. Varför inte ta hand om sig hos dig med jämna intervall? Om kunden inte vill boka en ny tid direkt, följ upp efter en vecka eller två via mail eller telefon och fråga hur kunden mår. Beroende på svar så föreslå en ny tid.

Marknadsföring

Vi ställde frågan Vilken marknadsföring funkar bäst? till våra medlemmar i vår webbenkät Januari 2016. Mun till mun är det vanligaste sättet följt av hemsidan, Boka Direkt och Facebook.

Marknadsföring_2016_Kroppsterapeuterna-webb

Därför är det viktigt att se till att marknadsföra sig på andra sätt

Mun till mun är den metod som tar längst tid att ge dig nya kunder då man inte når så många. För att få en fullbokad kalender gäller det att nå ut bredare. Ju fler kontakter, desto större chans till bokning.

Digitalt:

  • Hemsida
  • Företagssida på Facebook
  • Annonsera på Facebook
  • Annonsering på Google, så kallad adwords
  • Var bokningsbar på webben via Bokadirekt.se eller liknande
  • Skicka digitala nyhetsbrev

Låt kunderna prova på!

Var delaktig på lokala event och låt presumtiva kunder få prova på. Du behöver inte ge prova på helt gratis utan kan ta en lägre summa om du vill. På så vis får du dem som verkligen är intresserade.

Tips!

Fråga dina kunder om de vill ta ett extra visitkort och ge till någon de känner. Ge en ”belöning” om det leder till bokning. Kanske en produkt, en rabatt eller extra tid på en behandling.

När du har en kund som är färdigbehandlad; ge den ditt visitkort och skriv 20 % rabatt på. Säg till kunden att den får en värdehandling som den kan ge vidare till någon annan som behöver din hjälp.