Publicerad november 25, 2020

Kroppsterapeuter under coronapandemin


2020 har varit ett hårt år för många och synnerligen hårt för den som jobbar med kroppsterapier och träning, där det fysiska mötet ofta är kärnan i verksamheten. Många fick tänka om och anpassa verksamheten redan under våren, då många företag införde besöksförbud för att minska smittorisken. En period präglad av avbokningar, oro och ekonomiskt bortfall började, något som är långt ifrån över för många. Här delar sex medlemmar med sig av sina erfarenheter.

 

Michael Grönhed, BodyMind & Beyond, Ramlösa/Helsingborg:

Kristider får en att bekänna färg

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Coaching, andningsträning i olika former, inomhus/utomhusträning, andningsyoga, föreläsningar, kickoffer, workshops, kroppsmätning.

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- Som att stänga av en kran nästan. Alla befintliga och planerade uppdrag lades på is. Den enda aktivitet vi behållit är utomhusträningen. 

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?

- Annonserat om och försökt förlägga coaching med mera utomhus istället. Dock har kunderna avvaktat ändå, på grund av rådande situation. Vi har även sänkt priserna och erbjuder nu även online-coaching. 

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Jag har sökt arbeten och ställt mig till förfogande, utan resultat. Jag har ett uppdrag för Helsingborgs kommun som ger viss inkomst.

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Jag kommer att anpassa mig utefter efterfrågan, men helt klart flytta ut verksamheten utomhus så mycket det går. Inomhus får vi tänka på att ha större lokaler och mindre grupper.

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Att det är i kristider man får bekänna färg på alla vis. Se sina rädslor och hur man reagerar på dom. Hur anpassningsbar är jag egentligen? Insikten att världen är förändrad och nog aldrig blir riktigt detsamma igen. Även insikten att det jag erbjuder i min verksamhet nu är ännu viktigare för människor. 

 

Karolina Vohnsen, Karros Massage, Hässleholm:

Annat deltidsjobb var räddningen

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Klassisk massage, koppningsmassage, hot stone massage. 

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- De första tre veckorna var katastrof då 80 procent av kunderna avbokade! Sen började det sakta återvända till det normala. Nu har jag kanske två, tre avbokningar per vecka. Men blossar det upp igen så blir det inte kul... 

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?

- Nej, bara lagt ut återbudstider på Facebook och hoppats att någon vill och vågar boka in sig på dem. Men man fick se den tiden som att kroppen fick en chans till välbehövlig återhämtning. 

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Nej, inte på grund av pandemin i alla fall. Jag har en deltidsanställning på Wanås slott och jobbar halvtid med massagen, så inkomsten från massagen ser jag som bonus. Men jag hade inte klarat mig ekonomiskt om jag inte haft ett annat jobb! 

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Nej, vet inte vad jag skulle kunna göra annorlunda. Det går ju inte att massera via datorskärmen… 

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Att oavsett hur bra det går för företaget är man inte det minsta säker på att ha en inkomst nästa dag. Och att det tydligen är skillnad på folk och folk, vissa företag får hjälp, medan andra inte får det. Man gör allt för att göra rätt för sig men vid en kris står man alltid ensam! Man har ingen säkerhet som enskild företagare. 

 

Annika Winterrosa, PT-gymmet, Sandviken:

Bra att ha aktiebolag

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Massageterapeutiska behandlingar, koppning, kostrådgivning, Soma Move och personlig träning. 

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- Den har påverkats mycket! Dels har massagekunderna minskat drastiskt under våren. De som spontanbokat tidigare har inte kommit, men stammisarna har fortsatt komma, dock inte lika ofta. Jag har också märkt av coronan i mina träningsgrupper, där deltagarna uteblivit så vi tom fick ställa in grupper i slutet av våren. Nu till hösten har det återhämtat sig, speciellt på grupperna, som är så gott som fullbokade. Massagekunderna har inte riktigt hittat tillbaka än.

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?
- Jag har varit mer aktiv på Instagram, lagt ut information om lediga tider med kort varsel och försökt skapa relationer på våra sociala kanaler. Långsiktigt bör det göra att fler hittar till PT-gymmet.

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Jag har permitterat mig på deltid. 

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Jag fortsätter som vanligt och hoppas att kunderna hittar tillbaka. 

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Att det är bra att ha aktiebolag. Jag ombildade för ett år sedan och är evigt tacksam. Det har gjort det möjligt att permittera mig. Men också att allt är föränderligt och att vi mer inser vad som är viktigt. Jag tror att tjänsterna vi erbjuder kommer att få ett uppsving framöver, när folk borde bli mer måna om att ta hand om och värdesätta sina kroppar.

 

Heléne Lindberg Andersson, Nova Sensum, Stockholm:

Erbjöd tjänster online

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Massagebehandlingar (främst för gravida), MammaMageträning och yoga.

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- En kraftig nedgång framförallt i slutet av mars och under april.

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?

- Jag har haft en del onlinekonsultationer samt yoga- och mammaträning online.

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Nej.

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Nej, inte mer än att fortsätta erbjuda ett visst deltagande online.

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Att rädsla och oro för smitta verkligen påverkar oss som arbetar med människor. Och att bolagsformen enskild firma inte är så hållbar när kunderna slutar komma.

 

Malin Koppfeldt Fogelberg, Arvika Massage & Hälsoklinik, Arvika: 

Det gäller att ha en plan B

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Massageterapi, terapeutisk laser, BEMER, tejpning, fettsyretester.

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- När det var som värst hade jag luckor emellanåt vilket aldrig händer annars. 

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?

- Jag är mer aktiv på Facebook än innan.

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Ja, tog ett deltidsvikariat inom hemtjänsten fem veckor under sommaren.

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Ja, jag tänker fortsätta komplettera med inhopp i hemtjänsten via bemanningscentralen. 

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Att det kan vända snabbt, det gäller att ha en plan B.

 

Lotta Barkenhammar, Näsets Energi & Hälsa, Höllviken:

Dragit ner till tre dagars arbete i veckan

 

Vilka tjänster erbjuder du?

- Massage, taktil massage, fibromassage och zonterapi.

Hur har din verksamhet påverkats under pandemin?

- Jag hade många avbokningar under våren och visste inte riktigt om jag skulle fortsätta jobba eller lägga ner. Men så kom det igång lite försiktigt och sedan har det rullat på helt ok. Men det är svårt med när man han barn som måste vara hemma från skolan och jag måste också vara hemma för minsta symptom. Nu har jag dragit ner till tre dagar i veckan för att inte stressas av att jag måste boka om kunder då jag måste vara hemma med sjuka barn eller hemma själv.

Har du gjort något aktivt för att hitta nya kunder?

- Nej, eftersom vi är två så funkar det ändå och vi har en handikappad pojke som vi annars haft mycket – jättemycket! – hjälp med av min mamma. Hon kan inte ta hand om honom nu på grund av corona, så vi har fullt upp! Men som tur är har jag fått flera nya kunder under våren och sommaren som kompenserar för mina många kunder över 65 som inte vill, eller bör, komma nu. 

 

Har du kompletterat din verksamhet med andra jobb?

- Nej.

Kommer du att driva din verksamhet på annat sätt framöver, jämfört med före pandemin?

- Ja, jag jobbar tre dagar i veckan i stället för fem, som tidigare. 

 

Vilka är dina främsta lärdomar från den här perioden?

- Jag tror att jag haft rätt bra stresstålighet och att kunna inse när man måste bromsa på grund av vår lille pojke. Jag är nu mindre stressad för att boka om mina kunder när man måste vara hemma mer, för alla vet ju att det är minsta symptom som gäller. Men jag ser på kunderna också, att de nu måste dra ner på ett tempo som faktiskt många gånger varit alldeles för högt, men som de inte kunnat bromsa, förrän allt tvärstannade i mars. 

 

Berättat för Ulrika Hoffer och först publicerat i Kroppsterapeuten Nr 3 2020.

Foto: Privat