Publicerad april 20, 2015

Check - Ny facktidning för friskvårdsbranschen

peterfeldt

Peter Feldt.

Kroppsterapeuternas generalsekreterare Peter Feldt blir redaktör för Check, friskvårdsbranschens nya facktidning.

Är din lön konkurrenskraftig? Är de produkter du säljer ekologiska? Hur lönsamt är gymmet du tränar på? Hur håller du dig uppdaterad om vad som sker i branschen?
Nu startar vi upp friskvårdsbranschens första facktidning.

Check riktar sig till alla som försörjer sig inom friskvård. Personliga tränare, massageterapeuter, kost- och näringsrådgivare, coacher, hudvårdsterapeuter – listan kan göras lång. Leverantörer och anläggningar finns också i fokus, och så självklart all ”runt omkring”-verksamhet såsom banker, försäkringar och mycket mer. Det finns ett uppdämt behov av att få veta vad som sker i branschen, hur gör alla andra och vilka är de senaste rönen?

Ansvarig utgivare för Check är Nils Norberg som har lång erfarenhet av facktidningar i resebranschen.
- Friskvårds- och resebranschens behov av granskning skiljer sig inte mycket, säger Nils. När man arbetar i en förhållandevis ”liten” bransch där nästan alla känner alla och där arbetsuppgifterna går in i varandra finns det en sund nyfikenhet. Sen är det förstås viktigt att jag som ansvarig utgivare har ett opartiskt perspektiv och kan lyfta frågor om exempelvis löner och prissättningar i branschen, fortsätter Nils Norberg.

Till sin hjälp har Nils tillfrågat Peter Feldt att bli redaktör för Check.
Peter Feldt är generalsekreterare för Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, är leg kiropraktor och har mångårig erfarenhet av friskvård i olika roller.

- Det är oerhört spännande att få vara delaktig i uppstarten av en så här betydelsefull produkt, säger Peter. Branschen behöver verkligen en tidning som Check, som kan fånga fågelperspektivet. Men som också kan sprida information mellan grupperingar. Idag är det få personliga tränare som känner till vad som är senaste nytt inom behandlingar och vice versa. För att inte tala om vikten av att göra gemensam sak i lobbyarbete mot politiker och beslutsfattare. En tidning som Check kan verkligen hjälpa till med detta.

Friskvårdsbranschen har en viktig roll att spela gentemot sjukvården.
– Vi gör redan en samhällsinsats, men en tidning som Check kan uppmärksamma insatserna på helt andra nivåer. Det kommer att bli mycket spännande att följa Checks jungfruresa, säger Peter Feldt.

På första redaktionsmötet deltog bland annat representanter från Riksidrottsförbundet, Karolinska Institutet och Kairos Future.

Check blir en gratis tidning för dig som arbetar med friskvård. T.ex. inom träning, kost, olika typer av behandlingar, hudvård, coacher och många fler. Nu gäller det bara att branschens leverantörer (som självklart också får tidningen) visar sitt uttalade intresse och annonserar.

Vill du komma i kontakt med Check går det bra att mejla magnus.waldemar@check-it.se