Drivkraft för yrket och starta eget

En del av charmen med att vara egenföretagare är att du är och gör allt själv; marknadschef, ekonomichef, lokalvårdare, inköpschef och försäljningschef. Du får bestämma och kan styra upp själv. Det innebär också att det inte finns någon annan som gör jobbet åt dig.

Ju bättre du känner dig själv, dina drivkrafter, starka och svaga sidor, desto enklare och roligare kommer det vara att driva ditt företag. När du vet dina drivkrafter vet du vad som ger dig energi och som du kan hämta kraft från. När du har koll på dina svagheter kan du se om de påverkar ditt företagande eller inte. Om de har betydelse, vem kan hjälpa dig att täcka upp för dem? Om du vet med dig att bokföring och ekonomi inte är något för dig så kan du ta in en redovisningskonsult eller se om det finns någon i din närhet som kan lära dig. Vår samarbetspartner Visma bistår dig gärna om du vill. Mer information om vårt samarbete finns på vårt medlemsnät.

SWOT-analys på ditt företagande

Gör en så kallad SWOT-analys på dig själv. Vilka är dina styrkor och svagheter? Vad finns det för hot och möjligheter, d v s sådant som du inte kan påverka direkt själv men som kan påverka ditt företagande.

SWOT-analys

Drivkrafter

  • Vad ger dig energi?
  • Vad får dig att må bra?
  • Vad blir du glad av?
  • Vad har du för värderingar?

Får du detta när du jobbar? Om inte, kan du ändra hur du jobbar så att du jobbar i harmoni med dina drivkrafter?