Publicerad januari 09, 2020

Företagande: Förstå din historia och bygg en tydlig verksamhet

Mer arbetsglädje, större trovärdighet och personlig hållbarhet som företagare. Det är några av fördelarna med att känna till och förstå din personliga historia. Katrin Sandberg är storycoachen som hjälper människor att hitta sin personliga story och göra den till ett fundament för yrkeslivet.

Efter att ha arrangerat hundratals event med föreläsare, författare och andra med en stark och tydlig story, förstod Katrin Sandberg betydelsen av att vi är autentiska och grundar oss i vår historia. Hon jobbar sedan 2013 under namnet Storycoachen, med att hjälpa personer som vill hitta mer rätt i sitt företagande – eller anställning – för att locka fram sann arbetsglädje.

Vad är storymetoden?

- Det handlar om att översätta sin historia och det man älskar till yrke och verksamhet. Kan man sin historia, så blir det lättare att veta vilken inriktning man ska och vilket budskap man ska sprida.

Hur kommer jag igång?

- Sätt dig och skriv ner din historia, men avgränsa tiden till kanske två timmar, så att du inte hämmas av att gå in för mycket i detaljer i första omgången. Skriv gärna i tioårsintervaller. Vad var utmärkande under dina första tio år? Vad gjorde du, vad blev du glad av? Vilka minnen sticker ut? Och så samma sak för åren mellan 10 och 20. Och så vidare. På så vis får du perspektiv på saker som format dig. Vad gjorde du och vad gillade du INNAN du började göra det du gör nu? Allt sådant har ett värde att förstå; det är det som är DU. Närma dig din story med nyfikenhet, men var snällt värderande.

Men om jag gillade att göra frivolter som barn, men nu är medelålders, trind och stel…?

- Du måste vara metaforisk. Kanske kastade du dig ut i fysiska äventyr som barn, men nu kastar du dig ut i äventyr i form av spännande projekt, företagande osv. Om du älskade att styra morfars båt som barn, kanske det är en metafor för att du älskar att leda andra, leda utvecklingen..?

Men om jag inte har någon direkt spännande historia att berätta då?

- Alla har en story att berätta och dela. Ett liv ÄR en berättelse. Från vad du gillade att göra som barn till vad du har gjort i ditt liv. Hela vårt varande är att vi förhåller oss till berättande. Så vad är det vi säger till oss själva hela dagarna? Vad påminner du dig själv om? Kommer du i kontakt med din kärna, skapar det en väldigt stark autenticitet, som gör dig tydlig som företagare.

Vad får jag ut av att förstå min historia?

- Det gör dig energisk och karismatisk, och det ger dig en naturlig glöd och wow-faktor som är attraktiv för dina kunder och din omgivning. Den kan du tända både dig själv om din omgivning med. Du undviker risken att bli en kopia av dina kollegor/konkurrenter. Du slipper fastna i omvärldens villkor, som timpriser och av hur alla andra gör. Gör du ett bra jobb, med en unik twist, så gör du avtryck och det berättas det vidare. Och word of mouth är den viktigaste marknadsföringen.

Vad är den största utmaningen för personer du coachar?

- Att gå från insikt till handling. Det tar tid och kraft att leda om nervbanorna. Men om man gör det, kan det hjälpa dig att hitta det som gör dig unik. Du kommer att utgå mer från dig själv och dina styrkor än att titta på hur andra gör, och så göra ungefär likadant. Är du exempelvis yogalärare, så kan du titta på andra yogastudios och göra allt ungefär likadant. Eller så kan du utgå ifrån dig själv: Vem är du? Kanske älskar du resor, vandring och natur? Ja, då kanske det är yoga och vandring i naturen som är din nisch, inte en lokal med lotusblommor som dina kollegor har.

Men om det inte finns någon efterfrågan på just yogavandringar…?

- Jag menar inte att man ska isolera sig helt förstås, men om det är just natur, yoga och vandring i kombination som ger dig flow och glöd, så hittar du nog dina kunder som också får energi av den kombinationen. Alla ska inte ha samma kunder. Det är inte konstigare än att vi köper olika bilar.

Vad gör jag om jag tappar kontakten med min story?

- Du kan alltid gå tillbaka och påminna dig själv om vem du är; ”Jag älskar att… jag blir lugn av… jag får flow av… jag drivs av… jag får mest energi av… jag blir kreativ av att…” Vi ljuger oftast inte när vi svarar på de frågorna.

Om jag kan se min story och ändå inte har kraft att förändra mitt liv, företag och kommunikation, leder det inte bara till frustration?

- Det kan ändå finnas ett värde att skriva sin story. Det gör att du förstår dina val och att du inte är ett offer för omständigheterna. Jag tror att det, i alla fall på sikt, ger en tydligare riktning.

Varför tror du att så många är så vilsna och inte vet vad de ska göra med sitt liv?

- Jag möter ju många som tror att de är ”helt lost” och inte vet vad de ska ”bli när de blir stora”, men det är främst en fix idé. Hjärnan vill konkretisera och det är inte alla av oss som har en konkret plan direkt när vi blir vuxna. Så vi famlar efter en riktning, men man kan inte bortse från processen det innebär att hitta den. Det är när det skaver, som det finns ett värde i att titta vad det är som inte kommer till uttryck i dagsläget. Du behöver veta det för att få en autentisk och genuin känsla i det du gör.

 

Storymetoden – så kommer du igång med din livsberättelse

  • Sätt av två timmar.
  • Börja med att skriva ner hela din histori, från barndom till nu.
  • Skriv i tioårsintervaller.
  • Titta igenom och lägg till detaljer och minnesfragment. Vad har gjort dig glad och stark, när har du haft flow genom livets olika faser?
  • Ser du en röd tråd, några gemensamma faktorer?
  • Ser du något du kan släppa? Jobba med? Skriva om?
  • Lärdomar av en tung period?
  • I slutändan handlar det om att kunna berätta om dig själv på ett nytt sätt, som ger dig glöd – och glöd säljer.

 

Text: Ulrika Hoffer, artikeln har tidigare publicerats i Kroppsterapeuten Nr 3 2019.

Foto: Karl Nordlund