Publicerad juni 26, 2020

Sprid din kunskap digitalt – utveckla kurser och tjänster för en mer flexibel arbetsvardag! 

Drömmer du om att utveckla kurser och andra tjänster online? Efter vårens coronakris är det hög tid att göra slag i saken och bredda din verksamhet till digitala plattformar. Här får du tipsen som hjälper dig igång – direkt och utan stora investeringar i teknik och utrustning! 

Coronakrisen innebär ett smärtsamt inkomstbortfall för många i friskvårdsbranschen, i synnerhet för den som arbetar med massage och träning på företag. När arbetsplatser stängde ner, stängdes även friskvården ner. Många som inte redan flyttat delar av sin verksamhet till nätet, fick nu både tid och akut anledning att utforska den digitala världen. Och innan du börjar svettas av tanken på teknik, system, dyra kameror och så vidare – lugn. Den här artikeln handlar om hur du kommer igång, med de resurser du sannolikt redan har.  

-  Att förpacka sina tjänster i digitalt format är ett sätt att frigöra tid och jobba smartare, framför allt om större delen av ens arbete handlar om att jobba med kunden framför sig. Det finns ju alltid en begränsning i hur många klienter man kan ta emot och att göra onlinekurser kan vara ett sätt att effektivisera och samtidigt komplettera behandlingen, liksom förlänga upplevelsen av en massage eller träning genom en fortsättning online, säger Ella Hellgren, som driver utbildningsföretaget Course it matters och har lång erfarenhet av att utveckla onlinekurser för såväl stora företag och organisationer som för mindre entreprenörer.  

Hon ger som exempel att alla de viktiga tips och råd om övningar, stretch och annat, som kunden verkligen behöver men kanske inte är mottaglig för i själva behandlingsögonblicket, med fördel kan erbjudas i onlineversion, som förberedelse inför behandlingen eller som fortsättning efter behandlingen.  

- Jag vet själv hur svårt det kan vara att ta till sig information om hur exempelvis ryggraden fungerar och varför jag har den smärta jag har, medan jag är på en behandling – jag vill ju bara få problemet löst! Om jag däremot kunde få en förklaring till det och filmade övningar som jag kan göra hemma i lugn och ro, så skulle det ju både förlänga min upplevelse av behandlingen och även kunna påverka slutresultatet. 

Hon betonar att en ökad digital närvaro inte utesluter personliga möten eller behandlingar, utan att det mer handlar om ett sätt att komplettera och sprida ut äggen i olika korgar. Och att även om det instinktivt kan kännas som att det är svårt att paketera just dina tjänster digitalt, så finns det många flera områden än man kanske skulle kunna tro som kan förmedlas online:   

- Grundregelnär att välja ut ett tydligt avgränsat problem för en tydligt avgränsad grupp. Tänk dig att du exempelvis att du jobbar mycket med mammor. Då kan du välja ett problem du ofta ser hos dem (till exempel värk i rygg och nacke) och ett kundsegment där detta problemet är allra vanligast (till exempel nyblivna mammor). Börja då med en kort kurs eller film som riktar sig till nyblivna mammor, som har problem med värk i rygg och nacke. Börja inte med att försöka lösa alla smärtproblem, hos alla.  

När du etablerat dig som den som löser nack- och ryggproblem för nyblivna mammor, kan du bredda dig. Antingen kan du gå vidare med filmer eller kurser som löser andra problem som är vanliga i målgruppen, eller samma problem i andra målgrupper, exempelvis rygg- och nacksmärta hos mammor i karriären. Sen kan du lösa rygg- och nacksmärtor för fler specifika grupper.  

Hon påminner om att det är stor skillnad på en utbildning där man lär sig allt om kroppen och alla problem som kan uppstå, och att hjälpa människor med specifika, avgränsade problem genom en kort kurs. Då kan man göra väldigt snäva urval utan problem, även om du i dina behandlingar jobbar utifrån ett helhetsperspektiv. 

- Och kom ihåg att du gör din kurs för dina kunder, inte för dina kollegor! Jag möter många som hämmas av att de tror att andra yrkeskollegor skulle opponera mot att man isolerar vissa problemställningar. Men din kund är inte intresserad av allt du kan, utan av att få hjälp att lösa ett specifikt problem.  

Det finns många fällor att gå i på vägen mot en mer digital verksamhet. Ett av de stora misstagen många gör när de vill gå online. Det är lätt att man börjar fundera på kamera, redigeringsprogram, plattform och så vidare och det är ett av de vanligaste skälen till att många upplever att de slänger pengar i sjön och inte ser lönsamhet i satsningen. 

Kanske ett första steg mot en mer digital närvaro inte alls handlar om att göra kurser, utan snarare att kommunicera och marknadsföra, genom att dela med dig av tips och olika utmaningar. Här är rådet att hålla sig till kanaler du själv är bekväm med – OCH där dina kunder, och potentiella kunder, finns.  

Kanske är det Facebook, kanske är det Instagram eller Youtube. Det viktiga är att du gör ett val och att det passar dig. Då blir det också gjort.  

En annan fälla många går i, är att kika på andra och försöka göra ungefär samma sak. Det kan förvisso fungera, men inte alltid:  

- Säg att du är yogalärare i Västerås, och ser att en annan yogalärare i Helsingborg har gjort på ett visst sätt för att hålla klasser online. Det är inte säkert att det är rätt för dig att göra på samma sätt, så fundera på vad som är unikt för dig. Ska du sända i realtid, på en viss tidpunkt? Eller ska du göra ett antal förinspelade pass, som man kan köra när som helst? 

Hon påminner också om att det är en fördel om man kan ”webbifiera” sitt innehåll, och inte bara göra en inspelad version av en föreläsning man normalt håller i klassrum. 

- Det kan fungera, speciellt om det är utbildning där motivationen att lära är hög hos mottagaren och det inte är så viktigt med vem som är avsändare. Men när det handlar om friskvårdstjänster, så tänk verkligen igenom hur du bäst förmedlar din kompetens online, så att det blir bäst för dina kunder och ditt sätt att jobba.Jag har hjälpt många personer som har jobbat i 10.000 timmar, utbildat, skrivit böcker inom sitt ämne och som tänker att det kan väl inte vara så svårt att paketera om till webblösning. Men det är viktigt att förstå att en onlinekurs innebär ett annat pedagogiskt utgångsläge.  


En av de
stora knäckfrågorna är hur man ska kunna avsätta tid för att utveckla onlinekurser och tjänster.  

- Corona är väl världens bästa motivationsfaktor för att inse att det behövs fler korgar att fördela sina ägg i? Börja på den nivån du upplever att du klarar av. Det kan var allt ifrån att be en vän eller kollega att hålla i telefonen medan du pratar eller visar övningar, som du sen laddar upp på Youtube och delar med dina kunder. Fördelen med det är att de dels upplever att de får mer än en behandling, och att de kan dela filmerna vidare till sina vänner. 

 

Fakta onlinekurser    

En onlinekurs kan innehålla kunskap för medlad på olika sätt. Exempelvis textavsnitt, grafer, illustrationer, ljudfiler, filmer där du antingen pratar direkt in i kameran prata in i kameran, visar övningar eller en powerpoint med en inspelad voiceover, som om du höll en föreläsning. En del spelar in en fysisk föreläsning och delar. Du kan hålla kursen i realtid genom ett webinarium, ett digitalt seminarium eller en livesändning via sociala medier. Eller du kan göra inspelade föreläsningar eller pass, som kunden köper och kan titta på när det passar.  

Tänk på! 

En onlinekurs är en kurs. Den ska kunna bidra till en förändring, fylla en kunskapslucka eller lösa ett problem. Det är en avvägning att packa in rätt mängd information och ofta kan det vara smärtsamt att göra ett urval, när man är väldigt kunnig. Men håll fast att bara välja ut det deltagaren behöver ha för att lösa sitt problem.  

 

Mer info och fler tips hittar du på courseitmatters.se 

 

Artikeln är skriven av Ulrika Hoffer och publicerades först i Kroppsterapeuten Nr 2 2020.

Foto: Linda Bladh